Inleiding

STADSKANAAL – Je kind verliezen is de grootste nachtmerrie van elke ouder. Het overkwam Jan en Margaretha Vlieghuis uit Stadskanaal. Hun 11-jarige zoon Julian overleed eerder dit jaar aan een hersentumor. Dit grote verlies heeft de familie – samen met een aantal goede vrienden – doen besluiten een stichting in het leven te roepen: Julians Stichting.

Tijdens de periode dat Julian ziek was, werden zijn ouders geconfronteerd met het harde feit dat onderzoek naar de genezing van kanker geld kost… heel veel geld. Om geld in te zamelen voor deze onderzoeken, is na het overlijden van Julian besloten Julians Stichting op te richten. ,,Wij beseffen heel goed dat er in Nederland heel veel geld beschikbaar wordt gesteld voor deze onderzoeken’’, lichten Jan en Margaretha toe. ,,Wij willen ons met deze stichting dan ook meer specifiek richten op onderzoek naar hersentumoren bij kinderen.’’ Voor het komende jaar zijn plannen gemaakt om door het organiseren van diverse activiteiten de benodigde gelden binnen te halen. ,,Dit doneren wij rechtstreeks aan een specifiek hersentumoronderzoek, gericht op kinderen.’’

Openheid

,,Wij willen naar alle betrokkenen een open en eerlijk karakter etaleren’’,  zegt voorzitter Dirk Kloen.  Op de  website kan iedereen alle informatie over de stichting vinden, er wordt duidelijk vermeld welke activiteiten er op de agenda staan én waaraan het ingezamelde geld wordt gedoneerd. Natuurlijk mogen mensen ook rechtstreeks een donatie doen of zelf een actie initialiseren ten behoeve van Julians Stichting.’’

Onlangs is na lange tijd van voorbereiding de officiële oprichtingsakte ondertekend door alle betrokkenen. Burgemeester Baukje Galama van Stadskanaal heeft bij hoge uitzondering de overhandiging van de akte verricht. Ze benadrukt dat elk initiatief zoals deze van groot belang is. Bovendien is Jacques J. d’Ancona bereid gevonden om ambassadeur van Julians Stichting te worden. Wij hopen door middel van deze stichting een mooie bijdrage te kunnen leveren naar onderzoeken van hersen tumoren bij kinderen.